ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΩ ΤΑ ΗΧΕΙΑ ΜΟΥ

Wednesday, March 29, 2006

Η Ηθική Των Άθεων

Ο Μιχάλης Μητσός μιλάει στο τελευταίο του άρθρο για τον Slavoj Zizek. Αφήνω στην άκρη τις απόψεις του για την πολιτική και την ευγονική (άκρως ενδιαφέρον θέμα αλλά δεν είναι της στιγμής), και θα ήθελα να σταθώ στα περί αθεϊσμού. Συμφωνώ απόλυτα με όσα λέει. Αρκετά με την πιπίλα ότι χρειάζεται ο Θεός για να μας επιβάλλει την ηθική και αρκετά με την ηθική των φανατικών θρήσκων. Επιπλέον, η ανάλυσή του για το πρίσμα κάτω από το οποίο πρέπει να δούμε το συμβάν με τα σκίτσα του Μωάμεθ (και τους Μουσουλμάνους γενικότερα) είναι από τις πιο εύστοχες που έχω διαβάσει. Το κομμάτι για το πολυσυζητημένο θέμα του σεβασμού στα πιστεύω των άλλων είναι όλα τα λεφτά. Και εγώ το γενικεύω πέρα από τη θρησκεία, και στην καθημερινή ζωή. Θυμηθείτε το την επόμενη φορά που θα χρειαστεί να κανακέψετε κάποιον που, προσκολημμένος σε οποιοδήποτε πιστεύω τσαρλατανισμού, βλέπει σαν απειλή το σκεπτικιστή που κάθεται απέναντι του.

"Respect for other's beliefs as the highest value can mean only one of two things: Either we treat the other in a patronizing way and avoid hurting him in order not to ruin his illusions, or we adopt the relativist stance of multiple "regimes of truth," disqualifying as violent imposition any clear insistence on truth."

Διαβάστε περισσότερα στο πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Zizek από τους New York Times που παρουσιάζει στη σελίδα της η Herald Tribune.

5 Comments:

  • Εξαιρετικό το ποστ, αν και έχω ένα προβληματάκι με την διατύπωση που αποδίδεται στον Ντοστογιεφσκυ. Ο Ντοστογιέφσκυ είναι ο αγαπημένος μου συγγραφέας, αλλά το μόνο πρόβλημα που έχω μαζί του είναι πως ήταν θρήσκος. Αυτό βέβαια δεν με εμποδίζει να διαβάζω και να ξαναδιαβάζω τα βιβλια του και μετά για εβδομάδες να 'ζω" μέσα στο κλίμα και την ατμόσφαιρά τους.

    όμως, όχι, η ηθική, είναι η συνείδηση που έχει ο καθένας μας μέσα του και του υπαγορεύει να κάνει ή να μην κανει πραγματα. όταν μπλέκεται ο θεός σε αυτά, τότε, αστα να πανε... οι ανθρωποι γινοντια ετεροκατευθυνόμενοι και υποχείρια τουθ καθε Παπα, Πατριαρχη η Μουλά...

    Πάντως το λινκ ήταν πολύ καλο.

    Αργησα να σε ανακαλύψω δεινόσαυρε, αλλά από τώρα και στο εξής θα με βλέπεις συχνά και θα σε σχολιάζω και σενα! :)

    By Blogger Кроткая, at Thu Mar 30, 04:49:00 PM 2006  

  • Krotkaya, χαίρομαι που επέστρεψες δριμύτερη. Ελπίζω να με αναγκάσεις να σου δώσω και γω το βραβείο της πιστότερης σχολιάστριας!

    Το "Krotkaya" του Ντοστογιέφσκυ αξίζει? Να το ψάξω?

    By Blogger Qfwfq, at Thu Mar 30, 07:14:00 PM 2006  

  • Θα κάνω ό,τι μπορώ, δεινόσαυρε!
    Κοίτα να δεις, αν σ'αρέσει γενικώς ο Ντοστογιε΄φσκυ και αυτό το είδος λογοτεχνίας, ναι, αξίζει. Στα ελληνικά έχει μεταφραστεί με τον τίτλο "Ένα γλυκό κορίτσι", που είναι κάπως ατυχής απόδοση του τίτλου, αλλά η μετάφραση του κειμένου είναι αρκετά καλή. Γενικώς ο Ντοστογιέφσκυ δεν έχει τύχει επιτυχών μεταφράσεων στα ελληνικά (εκτός από το Έγκλημα και Τιμωρία σε μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου, που είναι εξαιρετικό).
    όσο για τα cd, για μέτρα τα! Εγώ, όσα έχω εδώ είναι 270 περίπου, και καμιά εκατοστή στην Ελλάδα, συν τα βινύλια που δεν έχω ιδέα πόσα είναι! Αλλά μάλλον οι δισκοθήκες μας είναι συμπληρωματικές, γιατί εγώ έχω κυρίως ελληνική μουσική... Οπότε, ας μην είμαστε ανταγωνιστικοί!

    By Blogger Кроткая, at Fri Mar 31, 11:00:00 AM 2006  

  • Δεν μπορώ να δηλώσω θαυμαστής του Ντοστογιεφσκυ αλλά το Krotkaya ίσως το ψάξω.

    Όσο για τα cd, ανταγωνισμός τώρα που αρχίσαμε! Η αλήθεια είναι ότι αυτή την περίοδο δεν έχω όλα τα cd μαζί μου εδώ που βρίσκομαι, οπότε και να ήθελα δεν θα μπορούσα να τα μετρήσω. Θα επανέλθω όμως κάποτε στο μέλλον, αυτό δεν θα περάσει έτσι!

    By Blogger Qfwfq, at Fri Mar 31, 12:47:00 PM 2006  

  • ορμα δεινόσαυρε να με κατατροπωσεις!!!

    By Blogger Кроткая, at Fri Mar 31, 01:45:00 PM 2006  

Post a Comment


 Subscribe to Post Comments [Atom]



 << Home